fbpx

Prieraišioji tėvystė ir miego mokymai. Neįmanoma suderinti?

Sigita Žilinskienė
2021-02-12

Miego filosofija

„Sleep Sense ™“ miego metodas buvo sukurtas remiantis tvirtu įsitikinimu, kad sveiki miego įpročiai padeda vaikams augti sveikiems. Gerai pailsėjęs vaikas yra smalsus, energingas, laimingas, žaismingas ir nori mokytis.

Skaityti toliau

Tai tema, kuri visuomet susilaukia didesnio dėmesio ir įvairių nuomonių. Prieraišioji tėvystė (angl. attachment parenting) – tėvystės rūšis, kai tėvai sąmoningai apsisprendžia kurti prieraišius santykius su kūdikiu ir šiam tikslui pasiekti renkasi tėvų ir vaiko prieraišumą skatinančius rūpinimosi vaiko psichologine ir fizine gerove būdus.

Mes, kaip tėvai, prisiimame didžiulę atsakomybę. Ir tai nėra tik būtiniausių vaiko poreikių užtikrinimas. Mes visi norime užauginti išskirtinius žmones. Mes esame atsakingi už savo vaikų gyvenimo kokybę dar ilgai po to, kai jie palieka gimtąjį lizdą. Daugelis šiandien priimamų sprendimų nulems, kas jie bus 2030-aisiais ar net po 50 metų. Todėl visiškai suprantama, kodėl mes, kaip tėvai, taip rimtai žiūrime į visus priimamus sprendimus.

Prisipažinsiu, kad prieraišiosios tėvystės idėja man yra gana įdomi ir tikrai suprantu, kodėl ji patinka daugeliui tėvų. Juk dauguma iš mūsų nori mylėti savo vaikus be išlygų, ypač pirmuosius kelerius metus. Mes instinktyviai norime rūpintis savo kūdikiais, tenkinti kiekvieną jų poreikį, apsaugoti juos. 

Visiems, kas nėra susipažinę: prieraišioji tėvystė yra auklėjimo filosofija, kurią išpopuliarino dr. Williamas ir Martha Sears savo 1993 m. išleistoje knygoje „Kūdikių knyga“. Trumpai tariant, šios auklėjimo filosofijos idėja yra maksimalus artumas ir reagavimas. Visada būnate kartu, nešiojate kūdikį, miegate kartu su kūdikiu, žindote pagal poreikį ir iškart reaguojate į verksmus. Teoriškai tai sukuria tvirtą motinos ir kūdikio ryšį, dėl kurio vaikai geriau prisitaiko, užauga laimingi, sveiki ir puikūs visuomenės nariai.

Dėl šios teorijos aistringai diskutuojama, tačiau nėra tvirtų įrodymų, kad auklėjimas prieraišiosios tėvystės principais yra geresnis ar blogesnis už kitus auklėjimo stilius. Jei norite gauti daugiau informacijos apie prieraišiosios tėvystės auklėjimą, „Google“ paieška suteiks pakankamai daug informacijos šia tema.

Bet šiandien noriu kalbėti ne apie tai. Dažnai sakoma, kad prieraišioji tėvystė ir miego mokymai yra nesuderinami. Esu susidūrusi su klientais, kurie augino vaikutį pagal prieraišiosios tėvystės ideologiją, tačiau prisipažino, kad kartais tenka nuo jos nukrypti. 

Taigi, kas tai per ideologija? Šaltiniuose lietuvių kalba yra išskiriami 8 esminiai prieraišiosios tėvystės punktai, užsienio šaltiniuose 8 arba 7. Aš remsiuosi 7 punktais, kuriuos daktaras Searsas vadina “The Seven B’s” (septyniomis B).

  • Pasirengimas nėštumui, gimdymui ir tėvystei (Birth Bonding)
  • Žindymas (Breastfeeding)
  • Nešiojimas ir lietimas (Baby Wearing)
  • Miegojimas kartu su vaiku (Bedding Close to Baby)
  • Atsakas į verksmą (Belief in the Language Value of Your Baby’s Cry)
  • Atsargumas su kūdikių konsultantais (Beware of Baby Trainers)
  • Pusiausvyros siekimas (Balance)

Kaip matote, anglų kalboje jie visi prasideda raide B, gan poetiška, atsižvelgiant į tai, kad šis vyrukas pediatras. 

Taigi, pirmieji trys punktai neturi nieko bendra su miego mokymais. Galite megzti ryšį su savo kūdikiu tiek, kiek norite, maitinti krūtimi ir nešioti savo kūdikį visur, kur tik einate ir kaip vaikų miego konsultantė galiu pasakyti, kad tai puiku. 

Sekantys trys punktai šiek tiek glumina tėvus, galvojančius apie miego mokymus ir auginančius vaikutį pagal prieraišiosios tėvystės principus. 

Miegojimas šalia kūdikio – tai dar vienas miegojimo tėvų lovoje terminas, kurį daktaras Searsas labai mėgsta.

Apie vaikų miego konsultantus paplitęs mitas teigia, kad mes griežtai pasisakome prieš lovos dalijimąsi su vaiku. Visa esmė yra ta, kad kūdikiai ir jų tėvai miega geriau, kai visi nemiega vienoje lovoje. Kuo daugiau žmonių lovoje, tuo daugiau judesių – tai reiškia daugiau pažadinimų ir pabudimų. O daugiau pabudimų reiškia mažiau to skanaus ir gilaus miego, kurį mes, miego konsultantai, norime grąžinti šeimai.

Taigi, ar tai yra priežastis, dėl kurios miego mokymai negalimi? Na, taip. Ir net labai negalimi. Išmokyti kūdikį užmigti savarankiškai tikrai neįmanoma, kai mama yra ranka pasiekiama visą laiką. 

Matau nemažai mamų atsiliepimų apie tai, kad miegodamos su savo mažaisiais, jos geriau miega, ir tai tikrai yra nuostabu. Jei jūsų šeima miega vienoje lovoje, ir Jūs VISI gerai išsimiegate, darykite tai, ką darote ir toliau. Tačiau jei Jūsų apibrėžtas miegojimas vienoje lovoje yra tai, kad vienas iš tėvų miega ant sofos, o kitas iš Jūsų miega lovoje su kūdikiu, prabundančiu kas 45 minutes, kad būtų pamaitintas ir galėtų vėl grįžti miegoti – tai nėra tai, kas paprastai būtų įvardijama kaip „kokybiškas miegas“.

Visiems, kurie nori jausti mažylį šalia, bet nenori turėti dešimties prabudimų per naktį, siūlau geriau dalintis kambariu, bet ne lova. Kai kūdikis turi atskirą vietą miegui, pavyzdžiui, lovytę, lopšį ar maniežą, miego mokymai yra galimi.

“Atsakas į verksmą”.

Verkdami kūdikiai išreiškia nepasitenkinimą. Nesvarbu, ar tai būtų šlapios sauskelnės, ar bendras diskomfortas, ar tiesiog norisi kažko, ko tuo konkrečiu momentu jie neturi, kūdikiai verkia, norėdami pasakyti, kad kažko nori. Tačiau pripažinkime, kad ne kiekvieną kartą, kai tik kūdikis pradeda verkti, jis kažko reikalauja. Kartais tai tiesiog nutinka.

Daugelis mano klientų nustemba, kai sakau jiems, kad miego mokymai nereikalauja palikti kūdikio verkti, kol jis užmigs. Tiesą sakant, aš paprastai nerekomenduoju laukti ilgiau nei 10 minučių, kol sureaguosite į verkiantį kūdikį. Taip, aš patariu leisti kūdikiui keletą minučių pabūti vienam ir nusiraminti pačiam, kad pamatytumėte, ar jis gali užmigti pats, tačiau teiginys, kad miego mokymai reikalauja, jog tėvai prieš miegą uždarytų duris ir paliktų savo mažylius iki kito ryto, nepaisant jų verkimo intensyvumo ar trukmės, moksliniu požiūriu yra fiktyvus.

Taigi, aptarėme penkis iš septynių “B” be jokio realaus konflikto, tačiau su sekančiu, vargu ar taip pavyks.

“Atsargumas su kūdikių konsultantais”.

Taigi, leiskite man čia lygintis su savimi, gerai? Negaliu kalbėti už visus savo profesijos atstovus, tačiau kaip sertifikuota “Sleep Sense” konsultantė, esu didžiausios pasaulyje vaikų miego mokymų bendruomenės dalis ir mes visi turime vieną bendrą bruožą: mes “kaifuojame” nuo to, kad padedame šeimoms. Mes patys išgyvenome šią problemą, radome sprendimą ir nusprendėme pakeisti darbus, baigėme mokslus tam, kad padėtume kitiems taip, kaip padėjome savo kūdikiams, nes žinome, kokius nuostabius pokyčius tai atneša šeimų gyvenime. 

Visiems tiems, kurie galbūt pagalvoja: „Jie tai daro tik dėl pinigų“, prašau Jus pabandyti dirbti su išsekusiais tėvais ir pervargusiais kūdikiais bent keletą naktų ir tuomet papasakoti, kokie tai lengvi pinigai. Jei šis darbas būtų tik pelno siekimas, be aistros tam ką darai, manau, visi rastume kokia kita veikla užsiimti.

Mes dirbame su žmonėmis jų beviltiškiausiomis akimirkomis, ir tai yra sunkus darbas. Atlygis yra rezultatuose: laimingų kūdikių šypsenos, palengvėjimas tėvų akyse ir balsuose, kuomet jie jaučiasi pailsėję ir turintys energijos toliau auginti vaikus.

Ir paskutinis daktaro Searso punktas:

“Pusiausvyros siekimas”.

„Būkite su savo kūdikiu visur, maitinkite krūtimi pagal poreikį, nedelsdami reaguokite į kiekvieną verkšlenimą, miegokite šalia jo ir nepamirškite skirti šiek tiek laiko sau, nes visa tai susiję su pusiausvyra“.

Būti mama yra prioritetas. Aš šiek tiek pakeisčiau – tai turėtų būti Jūsų pagrindinis prioritetas. Jei Jūs ruošiatės būti geriausia mama, kokia tik galite būti, Jums būtina reguliariai ir pakankamai ilsėtis. 

Motinystė yra nepaprastai sudėtinga. Jūs turite būti kantrūs, supratingi, energingi, empatiški, linksmi ir susikaupę. Paklauskite savęs, kiek tų savybių Jūs turėsite miegoję tik kelias valandas per naktį?

Viena iš mano mėgstamiausių tėvystės citatų yra: „Nėra vieno būdo būti tobula mama, tačiau yra milijonas būdų būti gera“ (Jill Churchill).

Tai man primena, kad mes, kaip ir mūsų kūdikiai, esame unikalūs, ir visus auklėjimo būdus reikia patobulinti ir pritaikyti, kad atitiktų mūsų individualius poreikius. Taigi, jei prieraišioji tėvystė yra tai, kas patinka Jums, puiku! Geriausia auklėjimo strategija yra ta, kuri tinka Jums ir Jūsų šeimai.

Bet jei Jūsų mažylis nemiega, ir jei miegojimas kartu nepanaikina prabudimų ir prasto miego, aš raginu Jus šiek tiek nusižengti daktaro Searso taisyklėms ir sulaukti pagalbos.