Kaip sureguliuoti vaikų miegelį po laiko persukimo?

Sigita Žilinskienė
2020-10-19

Miego filosofija

„Sleep Sense ™“ miego metodas buvo sukurtas remiantis tvirtu įsitikinimu, kad sveiki miego įpročiai padeda vaikams augti sveikiems. Gerai pailsėjęs vaikas yra smalsus, energingas, laimingas, žaismingas ir nori mokytis.

Skaityti toliau

Greičiausiai dauguma tėvų su nerimu laukia laiko persukimo. Vieni galbūt ir džiaugiasi, kad jų mažylis, kuris užmigdavo tik vėlyvą vakarą, pagaliau užmigs viena valanda anksčiau, tačiau kiti, kurių vaikutis kėlėsi ir taip pakankamai anksti – 7-tą valandą ryto ar net 6-tą, jaudinasi, kad po laiko persukimo jis pradės keltis valanda anksčiau!

Ir aš Jūsų baimę suprantu. Laiko persukimas turi neigiamos įtakos mūsų vidiniam laikrodžiui: vienos valandos miego praradimas padidina išsiblaškymą ir stipriai padidėja nelaimingų atsitikimų skaičius. Galima rašyti dar daug, apie naudą ir žalą, tačiau šį straipsniuką skaitote greičiausiai ne dėl to. Kai neturi vaikų, tai papildomos valandos gavimas atrodo nuostabiai: galima ilgiau pasivartyti lovoje ryte, ar susiplanuoti ilgesnį vakarą – tikra romantika. Tačiau turint vaikų, valandos persukimas taip romantiškai neatrodo, ir tai gan didelis galvos skausmas – ką daryti, kad vaikutis ar vaikučiai nesikeltų per anksti.

Vienas ir svarbiausias dalykas, kurį pradžioje norėčiau patarti: neatsukite laikrodžių iš vakaro ir sekmadienio rytą pasitikite įprastai. Juk Jūsų vidinis laikrodis gyvena senu grafiku ir jei atsikelsite 8-tą valandą ryte, jis ir jaus, kad tai yra 8 valandos ryto ir jam nesvarbu, kad pagal naują laiką bus tik 7. Taigi, bent sekmadienio rytą jausitės psichologiškai gerai. Ir tik kai atsikelsite ir normaliai pabusite, galite pradėti persukinėti savo laikrodžius.

Kaip pavyzdį imkime, kad Jūsų mažulis miega du pietų miegelius. Jei įprastai pirmą pietų miegelį jis eidavo miegoti 10 val. ryto, tai pagal naująjį laiką reiktų eiti 9 val. Šiuo atveju šiek tiek pastumiame laiką per 25-30 min. ir guldome 9:25-9:30. Suprantu, kad yra labai svarbu, jog vaikutis nepervargtų, tačiau šioje situacijoje turime perstumti laiką. Geriausia tai daryti greitai, kad kuo greičiau prie naujo laiko prisitaikytų ir mūsų vidiniai laikrodžiai. Taigi paguldome vaikutį 9:25-9:30. Antrą pietų miegelį įprastai guldydavome apie 14:00-14:30, o šiandien turėtume guldyti 13:00-13:30. Pastumiame laiką per 25-30 min. ir guldome tarp 13:20-13:40. Kuo arčiau 13:40, tuo geriau, žinoma, jei įmanoma tiek ištempti. Artėjant vakarinio miegelio metui, įprastai guldydavote 19:00 val. Nauju grafiku 18:00 val. gali atrodyti labai jau anksti – todėl patempiame pusvalandį ir guldome 18:30. Jeigu tuo metu kambaryje, kur miega vaikutis, yra pakankamai šviesu, užtemdykite langus, kad būtų tikrai tamsu ir pakankamai pakiltų melatonino lygis bei Jūsų vaikutis galėtų lengviau užmigti.

Taigi vakare galėsite atsipūsti. Galbūt diena ir buvo labiau įtempta nei įprastai, bet pusę reikiamos valandos jau pasislinkote.

Kitą rytą tikrai nusiteikite ankstesniam kėlimuisi. Retai būna priešingai. Ir jei vaikutis įprastai kėlėsi 7 val., tikėtina, kad šis rytas prasidės 6 val. Kai atsibus, palikite jį pasivartyti lovytėje 20-30 min. Tam, kad grafikas susinormalizuotų, dažniausiai užtenka savaitės. Tas pats nutinka ir su suaugusiais. Be to, užtikrinkite, kad ryte kambaryje taip pat būtų tikrai tamsu.

Dažnai tėvai teiraujasi, ar gali pradėti šį procesą prieš laiko persukimą. Mano atsakymas būtų – ne, o kam? Jei turite gerai miegantį vaikutį, kam sukinėti jo vidinį laikrodį anksčiau laiko?

Po 3 dienų, kai įvedėme naują laiką ir pusvalandžiu pavėlinome visus migdymus, 4-tą dieną (trečiadienį) pietų miegelius bei migdymą nakčiai sustatome į įprastą tvarką, t.y. jei prieš tai migdėte 10 val., tai jau ir migdote 10 val., jei antras pietų miegelis buvo 14 val., tai po persukimo jau ir migdote 14 val., o vakare 19 val. Kaip visada, stebėkite pervargimą. Jei vaikutis ypatingai sunkiai adaptavosi prie tų 25-30 min. peršokimo pirmosiomis dienomis, tuomet reikėtų daryti ne 2, o 3 peršokimus: vietoj antro 30 min. peršokimo 4-tą dieną, laiką pastumti tik 10-15 min., ir 6-tą, 7-tą ar net 8-tą dieną dar kartą peršokti 15 min., taip priartėjant prie reikiamo ir įprastinio laiko.

Ankstyvas kėlimasis rytais įprastai susitvarko per 7-10 dienų.

Jei turite naujagimį ar šiek tiek vyresnį vaikutį, kuris neturi nuspėjamo miegelio grafiko, tiesiog sekmadienio vakarą pereikite prie naujo laiko, tarsi keliautumėte į naują laiko juostą, ir vadovaukitės budrumo laiku (pabudimo laiku tarp miego periodų).

Jei vaikutis yra nuo 6 mėn. iki 12 mėn. ir turi jau nuspėjamą miegelių grafiką, tačiau bijote taip drastiškai, net 30 min., peršokti pirmąją dieną, galite tai daryti atsargiau: pastumti visus miegelius po 15 min. kas dvi dienas ir po 8 dienų jau turėti naują, tačiau įprastu metu, miegelių grafiką.

Ir dar kai kas svarbaus: nepamirškite savęs. Mes dažnai rūpinamės vaikais, visai pamiršdami pasirūpinti savimi ir savo vidiniu laikrodžiu. Ir nors Jums atrodys, kad dar tik 22 val. vakaro ir nieko čia tokio, Jūsų vidiniam laikrodžiui taip neatrodys. Taigi adaptuokitės tokiu pačiu principu, kaip ir vaikai.