fbpx

Laiko persukimas. Pavasaris. Kaip jam pasiruošti?

Sigita Žilinskienė
2021-03-16

Miego filosofija

„Sleep Sense ™“ miego metodas buvo sukurtas remiantis tvirtu įsitikinimu, kad sveiki miego įpročiai padeda vaikams augti sveikiems. Gerai pailsėjęs vaikas yra smalsus, energingas, laimingas, žaismingas ir nori mokytis.

Skaityti toliau

Jau saulelė vėl atkopdama budino svietą… nuostabus K. Donelaičio eilėraštis, kurį visuomet prisimenu pavasarį, kai ryte vis anksčiau ir anksčiau pradedu jausti malonią saulės šviesą. O ilgėjantys šviesūs vakarai primena, kad greitu metu vėl reiks sukti laikrodžius, šį kartą į priekį, kas reiškia, jog budinsimės visa valanda anksčiau. 

Jei šiandien džiaugiatės nusistovėjusiu dienos grafiku, aiškiais pietų miegeliais, ankstyvu vakariniu migdymu, laiko pasikeitimas tai išbalansuos: kai kam laikinai, o kai kam gali tekti ilgai taikytis prie pasikeitusio vaikučio miego grafiko. 

Nors laikrodį pasukame tik viena valanda, šis staigus laiko pokytis gali sukelti reikšmingų miego sutrikimų. Miego trūkumas, kurį sukelia laiko pasikeitimas, gali turėti įtakos mąstymui, sprendimų priėmimui ir produktyvumui.

Šios problemos kyla dėl to, kad perėjimas prie vasaros laiko pakeičia Jūsų įprastą dienos šviesos režimą. Šis pokytis gali įtakoti jūsų kūno paros ritmą – vidinį laikrodį, kuris padeda kontroliuoti miegą ir daugelį kitų biologinių procesų. Trumpai tariant, perėjimo prie vasaros laiko nereikėtų vertinti lengvabūdiškai. 

Ką aš patarčiau šiuo klausimu? Svarbiausi dalykai, kuriuos turite padaryti: nesukti laikrodžių šeštadienio vakare ir pasitikti sekmadienio rytą taip, kaip visada. Juk Jūsų vidinis laikrodis dar “gyvena” senu grafiku ir jei atsikelsite 8-tą valandą ryto, jis ir jaus, kad dar tik 8 valandos ryto ir jam nesvarbu, kad pagal naują laiką jau bus 9 val. Tad sekmadienio rytą psichologiškai jausitės gerai. Ir tik kai atsikelsite ir normaliai pabusite, galite pasukti savo laikrodžius ir nusiteikti, kad diena bus trumpesnė.

Būtų gerai, jei šią dieną neplanuotumėte didelių ir svarbių darbų. Tiesiog lai būna ji ramesnė, skirta pabūti su vaikais: išeikite į lauką, kuo daugiau būkite saulės šviesoje (tikiuosi oras bus geras 🙂 ) ir taip padėkite vidiniam laikrodžiui persireguliuoti. 

Dar vienas svarbus dalykas, padedantis sureguliuoti vidinį laikrodį, yra tamsa. Taigi, nepamirškite tamsių naktinių užuolaidų, o jei jų neturite, laikinai panaudokite kad ir šiukšlių maišus. Tamsa ryte ir vakare einant gulti, puikiai pasitarnaus reguliuojant vidinį laikrodį. 

Jei jūsų vaikučiai 2 metų ir vyresni, o naujasis miegelio laikas Jūsų netenkina (tikrai bus tokių šeimų, kurioms tai labai tiks, tuomet nedarykite nieko), laiko pokytį mažinkite po 30 minučių kas 3 dienas. Vadinasi, po laiko persukimo tris dienas migdykite vaikutį 30 minučių anksčiau tiek pietų miegelio, tiek vakarinio. Po tų trijų dienų dar kartą paankstinkite ėjimo gulti laiką 30 min. Ir svarbiausia, nepamirškite kasdien pabūti lauke bent pusvalandį, užsiimti su vaikučiu kažkokia aktyvia veikla.

Jei turite jaunesnius nei 1,5 metų vaikučius, miegelio laiko paankstinimas turėtų būti po 15 min. kas dvi dienas, kol grįšite į sau įprastą miego tvarką.

Su vaikučiais, kurių amžius tarp 1,5-2 metukų, galite elgtis taip, kaip nuo 2 metukų: t.y. ankstinti iš karto 30 min. arba pradėti nuo 15 min., po 2 dienų  paankstinti dar kartą 15 min., ir dar po 2 dienų jau 30 min.

O jei turite mažylius iki 6 mėnesių amžiaus, kurių miegelio laikas nenuspėjamas ir kurie yra itin jautrūs pervargimui, tiesiog pereikite prie naujo laiko sekmadienio vakare, tarsi keliautumėte į naują laiko juostą. Vadovaukitės jų amžiui skirtu būdravimo laiku (pabudimo laiku tarp miego periodų). 

Paprastai šis perėjimas, kol vaikai ir kūdikiai visiškai prisitaiko prie naujo laiko, trunka apie savaitę. Kai kuriems vaikams tai gali trukti ir mėnesį. Tačiau būkite kantrūs, būkite labai nuoseklūs, ir tai įvyks.